LP's schoonmaken
Even Afwezig
2010-03-19 21:21:36 UTC
http://lifehacker.com/5495614/use-wood-glue-to-clean-and-restore-old-lps
--
Even Afwezig
Chris Laarman
2010-03-20 07:52:27 UTC
Post by Even Afwezig
http://lifehacker.com/5495614/use-wood-glue-to-clean-and-restore-old-lps
Kweenie... Ik herinner mij LPs ("Woodstock") van een vriend. Ze waren
beschadigd door de Gluton-of-zo die gebruikt was om foto's van de
artiesten op de buitenkant van de binnenhoezen te plakken.
Chris Laarman
Even Afwezig
2010-03-20 15:14:31 UTC
Op Sat, 20 Mar 2010 08:52:27 +0100, Chris Laarman
Post by Chris Laarman
Post by Even Afwezig
[...]
Houtlijm is wezenlijk anders dan Gluton.
Even Afwezig
Chris Laarman
2010-03-21 12:01:38 UTC
Post by Even Afwezig
Post by Chris Laarman
Post by Even Afwezig
[...]
In gedachten zie ik toch als voornaamste verschil tussen die lijmen de
viscositeit (stroperigheid), en voorts de overeenkomst tussen papier
en hout.

Oftewel: ik beperk me toch maar tot de "preener", als ik weer eens een
plaat opzet.
Chris Laarman
Allesfoto

Even Afwezig
Chris Laarman
2010-08-04 15:29:19 UTC
Post by Allesfoto
Gelukkig heb ik hier een eigen manier voor. :-)
Jij schrijft de links naar de foto's op de binnenhoezen? :-)
--
Chris Laarman
Post by Allesfoto
Allesfoto
2010-08-04 18:25:29 UTC
ik bedoel dus de LP's (vinyl) zoals men dat tegenwoordig benoemd.
Ik houd het gewoon op LP en singels. 750 singels opnemen te gaan nog :-)

komt nooit een einde aan

nou ja oke Petra dus
Post by Allesfoto
Chris Laarman
2010-08-04 19:37:54 UTC
Post by Allesfoto
ik bedoel dus de LP's (vinyl) zoals men dat tegenwoordig benoemd.
Ik houd het gewoon op LP en singels. 750 singels opnemen te gaan nog :-)
komt nooit een einde aan
Oh, jij hebt het (nog steeds) over het schoonmaken zelf. Ik had het
over dat plakken van foto's, met doorlekkende lijm.

En eh... als je nou je 750 singles opneemt in een datingprogramma, heb
je dan niet kans op wat stelletjes die elkaar schoonmaken?

Of is *dat* jouw eigen manier? ;-)
--
Chris Laarman
Post by Allesfoto
nou ja oke Petra dus
Post by Allesfoto
nieuwsgroepen
2010-03-21 19:20:30 UTC
Post by Even Afwezig
http://lifehacker.com/5495614/use-wood-glue-to-clean-and-restore-old-lps
Of je gebruikt een ultrasoonreiniger, je ziet dan het vuil uit de
groeven komen. Weet niet of langdurig onderdompelen in een ultrasoonbad
het vinyl op de een of andere manier kan aantasten.
Leihcim
2010-03-22 12:04:04 UTC
Post by nieuwsgroepen
Post by Even Afwezig
[...]
Ik denk het niet, vind het eigenlijk wel een goed idee. Maar wie heeft
zo'n enorm ultrasoonbad dat er een LP in past...

Ik doe altijd goed wassen met water en zeep en een zachte doek. Daarna
goed afspoelen. Maar als het stof echt in de groeven vastzit heb je wel
een probleem. Daarom houd ik die dingen altijd in de hoes ;-)
nieuwsgroepen
2010-03-22 22:17:31 UTC
Post by Leihcim
Post by nieuwsgroepen
Post by Even Afwezig
[...]
De afdelingen instrumenten reinigen van een ziekenhuis, in mijn geval
een paardenkliniek. De hele LP paste er ook niet in, maar ik kon hem er
prima doorheen draaien zodat de papieren titel in het midden droog bleef
(niet onbelangrijk)

Maar ik weet dat je kunstoffen ultrasoon kunt lassen en vervormen, dus
ik weet niet of het 100% veilig is om zo een LP te reinigen. Zou je
eigenlijk eens moeten testen door een LP lang met een kant in de
vloeistof laten hangen en dan later luisteren of het van invloed is.
Leihcim
2010-03-22 23:05:37 UTC
Post by nieuwsgroepen
Post by Leihcim
Post by nieuwsgroepen
Post by Even Afwezig
[...]
Ultrasoon lassen is vooral gebaseerd op de warmteontwikkeling die door de
trillingen ontstaan. Je brengt ook altijd één van de te lassen onderdelen
in trilling, op het raakvlak onstaat dan de warmte. Dat is ook gelijk het
voordeel want je hebt de warmte precies waar je die wilt hebben.